Khamis, 20 November 2014

Mengukuhkan Perpaduan Kaum


Malaysia adalah sebuah negara yang dikenali di seluruh dunia dengan keamanan dan keharmoniannya sungguh pun rakyatnya terdiri daripada pelbagai kaum dan agama. Keamanan yang dikecapi sejak negara mencapai kemerdekaan walaupun pernah diuji dengan berlakunya beberapa tragedi berdarah seperti Peristiwa 13 Mei 1969 atau Pencerobohan di Lahad Datu pada awal tahun 2013, tidak pernah mematahkan semangat perpaduan di kalangan rakyat. Malah Malaysia dikatakan sebuah negara multi-racial yang paling selamat di rantau Asia Tenggara dan amat dikagumi oleh dunia kerana kelantangan pemimpin kita menentang dasar perkauman seperti Dasar Apartheid di Afrika Selatan serta penglibatan negara dalam misi keamanan melalui Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) ke negara-negara seperti Congo (1960-1963), Somalia (1994-1994), Bosnia (1993-1998) dan Timor Leste (2006).
Namun, untuk memastikan keamanan dan keharmonian ini berterusan bukanlah satu perkara yang mudah kerana ia memerlukan perpaduan yang utuh di kalangan rakyat Malaysia. Apakah perkara yang perlu diberikan perhatian oleh setiap pihak untik mengekalkan  keamanan dan keharmonian ini? Antaranya ialah melalui perpaduan kaum dan toleransi agama.
Situasi kehidupan rakyat Malaysia yang berkongsi hidup dengan pelbagai kaum yang lain pastinya memerlukan pemahaman yang kukuh tentang konsep kefahaman terhadap perpaduan kaum. Perpaduan kaum ini adalah perkara yang amat penting untuk difahami setiap orang untuk memastikan keharmonian dalam masyarakat dapat diwujudkan. Apakah pula langkah-langkah yang boleh dilakukan untuk memastikan perpaduan kaum di kalangan rakyat Malaysia akan terus kukuh? Ini boleh dilakukan melalui pelbagai langkah-langkah seperti berikut :
Amalan Ziarah Menziarahi
Penerapan Nilai-nilai Murni
Tingkatkan Semangat Patriotisme
Aktiviti-aktiviti Kemasyarakatan

Sebagai renungan kita semua sebagai rakyat Malaysia yang cintakan keamanan dan keharmonian.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan