Assalamualaikum dan Salam Sejahtera,
Aku nak cerita sedikit mengenai iklan. Sebenarnya ada beberapa perkara yang perlu diberikan perhatian sebelum sesebuah iklan itu kita lihat atau dengar di pelbagai jenis media seperti radio,tv,akhbar,online dan sebagainya...Sekadar perkongsian ilmu..kalau ada yg nak mengiklan di blog yang masih usia "bayi" ni...dialu-alukan...
Sejarah awal pengiklanan di Malaysia telah bermula seawal abad ke-18.
Akhbar pertama yang telah diterbitkan di Tanah Melayu, The Prince of Wales Island
Gazette pada tahun 1806 semasa Malaya masih di bawah pemerintahan
British telah pun memuatkan iklan-iklan tertentu. Ketika itu iklan-iklan yang
dimuatkan di dalam akhbar tersebut lebih kepada pengumuman oleh pihak kerajaan
disamping iklan oleh pihak penerbitan akhbar itu sendiri. Perkara ini
membuktikan bahawa industri periklanan di Malaysia telah bermula selari juga
dengan perkembangan periklanan di Barat.
Pada tahun 1977, Lembaga Piawaian
Pengiklanan (ASA) telah ditubuhkan sebagai satu sistem kawalan kepada pengiklanan
di Malaysia berdasarkan beberapa piawaian etika periklanan dikuatkuasakan.
Anggota ASA ini terdiri daripada :
- Malaysian Advertisers Association
- Association of Accredited Advertising Agents, Malaysia
- Malaysian Newspaper Publishers Association
- Media Specialists Association
Industri periklanan di Malaysia berkembang pesat mengikut peredaran
zaman sesuai dengan kemajuan yang dikecapi. Dari iklan yang hanya menggunakan
saluran yang terhad seperti akhbar atau radio dan televisyen suatu ketika dahulu,
kini pelbagai media terkini seperti internet digunakan yang membawa kepada
kemajuan yang pesat kepada industri periklanan negara. Tetapi sejauh mana
pengamal iklan di negara ini mematuhi etika pengiklanan seperti yang telah
ditetapkan dalam Kod Pengiklanan Malaysia? Iklan yang disiarkan melalui
pelbagai medium media massa mempunyai impak yang agak besar kepada sosial
masyarakat. Maka perkara ini perlulah diberikan perhatian yang serius kerana
sememangnya pernah berlaku iklan-iklan yang diterbitkan di negara ini
mengundang kontroversi yang boleh mengganggu keharmonian dalam masyarakat
sekiranya tidak dibendung dari peringkat awal.
Kod
Amalan Periklanan Malaysia telah menetapkan semua panduan untuk menerbitkan
sesebuah iklan yang meliputi semua aspek. Secara asasnya dikategorikan mengikut
jenis produk dan perkhidmatan. Penetapan aspek-aspek yang perlu dipatuhi dalam
kod ini bukanlah bertujuan untuk menyekat kebebasan kreativiti kepada pengamal
iklan dalam penerbitan mereka tetapi sebagai panduan yang jelas dan kawalan
kepada setiap iklan yang dihasilkan.
Kod Amalan Periklanan Malaysia ini menegaskan
:
1. Kesemua iklan hendaklah sah, sopan,
jujur dan benar.
2. Iklan mestilah menonjolkan budaya dan keperibadian
Malaysia,mencerminkan ciri berbilang bangsa penduduknya dan mendukung falsafah ‘RUKUN NEGARA’.
3. Iklan tidak boleh mengenal pasti atau menjeniskan setiap
kelompok bangsa itu berdasarkan jantina, pekerjaan, nilai tradisional dan latar
belakang.
4. Satu senarai statut yang melibatkan pengiklanan dinyatakan
di hujung Kodini.
5. Iklan mestilah mematuhi setiap segi undang-undang, common
law atau statut. Iklan tidak boleh menyebarkan amalan perdagangan palsu.
6. Tiada bahan iklan yang boleh menyentuh
kesopanan etika yang secara
amnya dipatuhi oleh komuniti atau mengandungi
istilah, perkataan atau hal perkara yang biasanya tidak dianggap boleh diterima
dalam pertuturan secara sopan.
7. Semua iklan hendaklah bertanggungjawab
kepada pengguna.
8. Kesemua iklan hendaklah mematuhi prinsip
persaingan saksama
sebagaimana yang biasanya
diamalkan dalam perniagaan.
9. Tiada
iklan yang seharusnya mendatangkan nama buruk kepada
pengiklanan atau
mengurangkan kepercayaan terhadap pengiklanan
sebagai suatu perkhidmatan
kepada industri dan kepada orang ramai.
10. Iklan mestilah dibezakan dengan jelas
daripada perkara yang lain.
Sumber Rujukan :
Tiada ulasan:
Catat Ulasan